Deprecated: strip_tags(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /home/users/kajaki/public_html/index.php on line 260
Wakacje przez nas zorganizowane przyniosą Państwu miłe i niezapomniane wspomnienia!
Najszybszą formą złożenia zamówienia jest bezpośredni kontakt telefoniczny z firmą WODNIAK. + 48 502 534 565
W przypadku pojawienia się jakichkolwiek wątpliwości bądź w celu uzyskania dodatkowych wyjaśnień – wystarczy do nas zadzwonić
Spływy dla grup szkolnych i studenckich w ofercie wypożyczalni kajaków WODNIAK.
Spływy integracyjne dla firm (eventy) w ofercie wypożyczalni kajaków WODNIAK.
Interaktywna mapa dojazdu do siedziby wypożyczalni kajaków WODNIAK.
Wykaz kajaków, łodzi, canoe itp. stanowiących zasoby wypożyczalni kajaków WODNIAK.
Praktyczne porady dla osób wybierających się na spływ kajakowy
Od kilkunastu już co najmniej lat, obserwuje się wzrost popularności spływów kajakowych jako jednej z bardziej atrakcyjnej formy aktywnego wypoczynku.
O przyczynach tego zjawiska przeczytać można w artykule "spływy kajakowe - aktywny wypoczynek dla każdego" i "Krutynia - szlak dla adeptów spływów kajakowych" .
Na podstawie nawet bardzo uproszczonej analizy rozwoju turystyki kajakowej na szlaku Krutyni, wyciągnąć można wnioski przekładające się na pozostałe szlaki kajakowe.
Analiza choćby ilości firm kajakowych, powstających bezpośrednio przy szlakach i na nich pracujących oraz firm o zasięgu regionalnym i ponadregionalnym, jak również firm o zasięgu nawet międzynarodowym, daje obraz szybkiego rozwoju branży i firm oferujących spływy kajakowe.
Wzrastająca, w postępie wręcz geometrycznym, ilość firm "kajakowych" z wszechstronną ofertą usług, świadczy dobitnie o ciągłym wzroście zapotrzebowania na tego typu usługi, którego źródłem jest stale rosnąca popularność spływów kajakowych i turystyki kajakowej.
Czynniki takie, jak bezrobocie na terenach wiejskich (w tym oczywiście również w otoczeniu szlaków kajakowych), łatwiejsze dotarcie z ofertą do szerokiej rzeszy odbiorców dzięki rozwojowi internetu, wsparcie lokalnych władz (choć daleko niewystarczające), tylko przyspieszają tworzenie i rozwój takich firm czy choćby firm wyspecjalizowanych w obsłudze konkretnych szlaków i wypożyczalni sprzętu pływającego.
Krótkiego omówienia wymaga wpływ wysokiego bezrobocia w regionie na rozwój małych lokalnych firm turystycznych.
Otóż, panujące wysokie bezrobocie na obszarach w otoczeniu szlaków kajakowych i brak jakichkolwiek perspektyw zmiany tego stanu rzeczy, determinują miejscowe społeczności do "wzięcia spraw w swoje ręce" i wyrwania się z zaklętego kręgu niemożności i wegetacji na uwłaczających godności zasiłkach lub pozorowanej pomocy społecznej - bez konieczności wyjazdu za granicę w poszukiwaniu pracy.
Wzrastająca "swoista moda" na turystykę aktywną i turystykę kajakową oraz rozwój internetu, stworzyły niepowtarzalną szansę na zmianę takiego stanu rzeczy. W tej sytuacji, wielu mieszkańców założyło firmy turystyczne, by w ten sposób spróbować poradzić sobie w trudnej , a często nawet, beznadziejnej sytuacji.
Wzrost popularności turystyki kajakowej - chociaż tylko sezonowej z racji specyfiki naszego klimatu - przyczyniając się do rozwoju wielu lokalnych firm turystycznych, ma ogromne znaczenie dla miejscowych małych społeczności wiejskich. To one są najbardziej zagrożone bezrobociem i brakiem szans na jakikolwiek rozwój.
To właśnie małe, wiejskie społeczności są najbardziej "bezbronne" w zderzeniu z zasadami gospodarki globalnej i rynkowej.
Powstające powszechnie lokalne firmy, generują zatrudnienie w mikroregionach oddalonych od wszelkich miast i miasteczek, a nawet od bardziej znanych regionów turystycznych, czyli w miejscach, gdzie o jakąkolwiek pracę jest bardzo trudno.
Głównie z tych powodów, firmy "kajakowe" wywodzące się z takich terenów i w takich terenach działające, mają dla tych małych, położonych daleko od świata społeczności ogromne znaczenie - podobnie jak dla miejscowych samorządów.
Można je zebrać i podsumować w kilku punktach :
- są źródłem dochodów dla części społeczności, zwykle pozostającej bez pracy
- stanowią swoisty "przyczółek" nauki zaradności i radzenia sobie w trudnych sytuacjach; takiego "kursu" nie przeprowadzą żadne biura pracy
- zatrudniając często uczniów i studentów, wracających na wakacje w rodzinne strony, umożliwiają im zdobycie środków na dalsze kształcenie
- zatrudniając uczniów i studentów, zaszczepiają w nich obowiązkowość i zdyscyplinowanie, czyli zasady bardzo przydatne na dzisiejszym rynku pracy
- stwarzając miejsca pracy, zatrzymują część młodych ludzi w kraju, przyczyniając się do zmniejszenia emigracji zarobkowej
- promują mikroregion i przyciągając turystów, generują ruch we wszelkiego rodzaju usługach towarzyszących turystyce (noclegi, bary, restauracje, handel, imprezy masowe w lokalnych miejscowościach, transport, przewodnictwo itp).
To - zupełnie podstawowe - podsumowanie, daje już podstawy do tego, by właściwie ocenić i docenić rolę firm kajakowych dla tych najbardziej "wykluczonych", małych, wiejskich społeczności.
Rozwój turystycznych firm lokalnych byłby prężny i niczym niezakłócony, gdyby nie konkurencja ze strony dużych firm z zewnątrz, które zakłócają ten "sielski" obrazek i nie pozwalają na jakikolwiek błogostan.
Są to najczęściej duże i bogate firmy kajakowe z "zewnątrz" , a często z zagranicy.
Firmy takie zwykle dysponują dużym kapitałem, z którym małe lokalne firmy w zasadzie nie są w stanie konkurować, a na dodatek, prowadząc swoją działalność gospodarczą, jednocześnie, niezamierzenie, promują miejsca do ich działalności.
Firmy takie nie wnoszą zbyt wielkiego wkładu w rozwój lokalnej społeczności i lokalnych usług, gdyż przywożą praktycznie wszystko ze sobą (kajaki, namioty, często nawet wyżywienie), a na miejscu korzystają tylko z walorów przyrody i terenu.
Obowiązują jednak tu, tak jak i w każdym innym przypadku, zasady rynkowe. Miejscowe firmy muszą sprostać i takiej konkurencji poprzez podnoszenie poziomu własnych usług i jakości przedstawianej oferty.
Lokalne firmy kajakowe, mimo braku dostatecznego kapitału, posiadają w ręku podstawowe atuty w postaci miejscowej lokalizacji ( niższe koszty transportu), znajomości terenu i dyspozycyjności - w każdej chwili i przez cały sezon, a nie tylko w czasie organizowanych imprez.